Thursday, May 7, 2009

sidang DUN perak kecoh

TERBARU 10.30: Speaker arah bentara DUN Perak iringi Datuk Seri Dr Zambry dan enam Exconya dan tiga ADUN Bebas keluar Dewan. "Saya sekali lagi arahkan 10 orang ADUN ini keluar Dewan serta mereta" kata Sivakumar. Bagaimanapun ADUN BN tetap bertahan di dalam Dewan. - 7/5/2009
10.25: Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir bawa usul pecat Speaker DUN Perak tapi tidak diendahkan. V Sivakumar dalam responnya kata, usul itu tidak sah kerana Dr Zambry telah digantung dan usul orang yang digantung tidak sah.
10.15 pagi: Sidang DUN Perak kecoh apabila Speaker V. Sivakumar tidak mahu meneruskan sidang selagi Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, enam Exconya dan tiga ADUN Bebas tidak keluar meninggalkan Dewan. Walaupun Dr Zambry cuba menjelaskan pendiriannya, Sivakumar terus berkata "Saya mahu 10 orang ini keluar Dewan" di sambut denga sorakan "keluar,keluar".

9.30 pagi: Ketua Wanita PKR yang juga Ahli Parlimen Ampang Jaya, Zuraida Kamaruddin bersama sembilan yang lain ditahan di luar perkarangan bangunan Perak Darul Ridzuan kerana cuba menyusup masuk ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak. Beliau ditahan setelah ingkar perintah polis untuk tidak meninggalkan perkarangan bangunan tersebut.
Menjelang Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini macam-macam cerita timbul. Bagi yang kaki himpun orang seperti Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu dah mula ajak orang sembahyang subuh dengan niat untuk berdemonstrasi di Ipoh. Bagi yang bakal hilang jawatan seperti Speaker DUN Perak, V. Sivakumar, pelbagai usaha dibuat untuk menggagalkan sidang berkenaan termasuk merayu kepada Sultan Perak untuk menangguhkan sidang berkenaan kepada tarikh lain. Namun dalam banyak-banyak ‘hu ha’ yang berlaku itu, paling menarik ialah ‘kenyataan paling gila’ dalam sejarah politik dan perundangan negara oleh orang yang telah hilang jawatan ‘paling kanan’ dalam kerajaan negeri lalu iaitu bos DAP Perak, Ngeh Koo Ham

No comments:

Post a Comment