Sunday, January 3, 2010

SELAMAT BERTUGAS DAN SELAMAT BELAJAR

Terlebih dahulu CTB memohon ampun dan maaf sebab sudah sekian lama tidak melepaskan pandangan dalam menulis blog ...... pertamanya CTB mengucapkan selamat bertugas kepada para tenaga pengajar , didik lah anak bangsa mu dengan ikhlas.

tak ketinggalan kepada kepada pelajar-pelajar sekolah menengah dan rendah yang akan memulakan sessi persekolahan pada esok pagi, diharapkan para ibu bapa dapat memberi semangat kepada anak-anak mereka supaya belajar bersunggguh-sungguh dan menjadi insan yang berilmu dihari kelak....

teringat CTB masa dibangku sekolah dahulu, bila sessi sekolah bermula semua nya nak baru, kasut baru, beg baru, baju baru tanpa memikirkan yuran yang akan ditanggung oleh mak dan ayah.... sebentar tadi CTB bertemu dengan sahabat yang merungut mengenai yuran sekolah yang ditanggung untuk mempersekolahkan anaknya seramai 5 orang... yuran untuk pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM pada tahun 2010 hendak lah dijelaskan yurannya sekali gus termasuk yuran peperiksaan dan juga yuran sekolah termasuk PIBG....diharapkan Kementerian Pendidikan Malaysia dapat menkaji semula yuran sekolah kerana setiap sekolah berlainan yurannya .

bagi keluarga yang berpendapatan rendah ianya akan membebankan dan akan menyebabkan anak keluarga tersebut tidak dapat meneruskan persekolahan kerana kesempitan wang , namun tahniah juga diucapkan kepada para penjaga yang berpendapatan rendah kerana dapat menyediakan wang yang secukupnya untuk memhantar anak mereka ke sekolah ,mereka terpaksa menyimpan duit ringgit dari 4 bulan lepas untuk sessi persekolahan diawal tahun., betapa besarnya pengorbanan dan tanggungjawap ibu bapa untuk sekolah kan anak mereka... ini akan menaikkan semangat juang kepada anak mereka supaya belajar erti kesusahan keluarga dan belajar bersungguh-sungguh untuk membantu kembali keluarga mereka.

akhir kata dari CTB , belajar lah bersungguh wahai anak bangsaku , sesungguhnya tidak bererti sesuatu kehidupan jika tidak berilmu.....selamat maju jaya...

No comments:

Post a Comment